Fulfilment VS Dropshipping

Wat is het verschil tussen dropshipping en fulfilment?

Het grootste verschil is dat bij fulfilment de kwaliteit en de ervaring van de klant veel beter te handhaven is dan bij dropshipping. Bij dropshipping valt het pakketje nooit onder je controle, je zorgt gewoon dat iemand het koopt en laat de dropship leverancier het direct naar de klant versturen. 

Bij fulfilment koop je zelf eerst een grote partij in, deze partij laat je dan leveren bij een fulfilment center zoals ons. We controleren dan de producten, slaan ze op, pakken ze in als er een bestelling is en sturen ze op. 

Vanuit een ondernemers perspectief moet je het dus zien op de volgende manier. Wanneer je zelf de distributie in handen hebt en het dus via een fulfilment partner Een fulfilment partner is de benoeming voor het fulfilment bedrijf wat voor je in dienst is. Een fulfilment center wat voor je bedrijf werkt, noem je dus je fulfilment partner. Het is dus de benaming voor een..

 zoals ons doet. Dan is het gevolgd dat je veel betere winstmarges hebt, een veel betere klantenervaring want je kunt de producten binnen een dag leveren, maar ook veel meer aansprakelijkheid hebt. 

Daar tegenover bij dropshipping hoef je gewoonweg alleen de verkopen te behalen. Naar mijn mening een goede manier om te oefenen, maar geen goede manier op een stabiele succesvolle business op te zetten vergeleken met fulfilment. 

Waarom is fulfilment beter dan dropshipping? 

Per situatie verschilt het of fulfilment echt beter is dan dropshipping. Over het algemeen denk ik wat de kwaliteit betreft dat fulfilment beter is dan dropshipping. Zoals eerder besproken heb je bij fulfilment veel beter de touwtjes in handen. Dit betekent ook dat je veel meer invloed hebt op de winstmarge en dat je meer aan merk uiting kan doen.

"Bij fulfilment heb je meer controle en heb je meer invloed op de ervaring van de klant en de merkuiting."

Een mooi scenario wat ik maar niet los kan laten in mijn hoofd is dat veel succesvolle dropshippers op de volgende manier handelen. Wanneer ze een product hebben wat goed verkoopt stappen ze als snel over op fulfilment. Ze zien dit dan negen van de tien keer nog steeds als dropshipping, maar dat is dan eigenlijk niet meer zo. De reden waarom ze dan overstappen op e-fulfilment is dat ze het product willen omzetten naar een eigen merk. 

Wanneer wil je een product omzetten in een eigen merk? 

Op het moment dat je een product serieus wil verkopen en daarmee op lange termijn ook een business wil opbouwen dan wil je overstappen op het opbouwen van een merk. Je kan natuurlijk een product gewoon verkopen en het per verkoop bekijken. Echter, dit het is zo dat wanneer je dit voor een lange periode wil blijven doen je veel geld op tafel laat liggen wanneer je dan niet een merk eromheen gaat bouwen. 

"Fulfilment is een belangrijke schakel bij het opbouwen van een merk."

Wanneer we een merk op gaan bouwen gaan we focussen op de ervaring van de klant. We willen dat de klanten goede reviews gaan achterlaten en mond-tot-mondreclame gaan voeren. Dit doen ze niet wanneer ze 10 dagen moeten wachten op een product en meteen zien dat het direct uit china komt. 

Wat van rol speelt fulfilment dan bij het opbouwen van een merk? 

Bij het opbouwen van een merk wil je dus dat een klant een goede ervaring heeft. Als ik het uitleg met een voorbeeld dan zou ik dat als volgt doen. Een klant van ons stuurde eerst zijn producten vanaf Alibaba direct naar zijn klanten. Niets mis mee, maar de klanten hadden wel niet echt een goede ervaring. Ze moeten meer dan tien dagen wachten en kregen het in een zo goedkoop mogelijke verpakking thuis geleverd. Daarnaast waren in 30% van de gevallen producten stuk wat ook veel slechte reviews opleverde. 

"Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar dropshipping levert negen van de tien keer een slechte ervaring voor de klant op."

Van die producten heeft hij de drie bestverkochte producten eruit gepikt en daar een grote lading van besteld en direct naar ons fulfilment center gestuurd. Daar hebben we alle kapotte producten eruit gehaald waarvan hij direct de kosten kon laten vergoeden door de leverancier. De producten die we daarna dagelijks voor hem verstuurde op automatische piloot pakte we goed in met het juiste opvulmateriaal inclusief een logo op de verpakking en een flyer in de doos. Natuurlijk met een kortingscode voor een vriend of vriendin van de klant. 

Deze producten zijn nu al best bekend, ze verkopen steeds meer en beter vooral door de ervaring van de klant en het opbouwen van een naam in de markt van deze producten. Nu is die meer producten aan het verkopen om deze naam heen. Mensen weten al dat het goede producten zijn van zijn merk door alle reviews en alleen al door mond-tot-mondreclame verkoop die al tientallen producten. Dat is dus de kracht van merkuitingen.

"Als je aan fulfilment doet, kun je makkelijker een merk opbouwen, als je een merk opbouwt, kun je makkelijk een stabiel bedrijf opzetten."

Je dropshipping business direct winstegevender maken door fulfilment

Dropshipping is een bedrijfsmodel dat al tientallen jaren bestaat, maar het is pas sinds kort dat dropshipping populairder is geworden in de e-commerce-industrie. Dropshipping is een e-commerce bedrijfsmodel waarbij een detailhandelaar geen goederen op voorraad houdt. In plaats daarvan, wanneer een klant een product bestelt, koopt de winkelier het artikel gewoon van een derde partij en laat het rechtstreeks naar de deur van de klant verzenden.

Dropshipping kan winstgevend zijn als u weet hoe u het goed moet doen en enkele valkuilen vermijdt. Het belangrijkste voordeel van dropshipping zijn de lage opstartkosten. Je hebt geen inventaris of magazijnruimte nodig omdat je eigenlijk niets verkoopt; je faciliteert gewoon de verkoop tussen een fabrikant en je klanten. Dropshipping is een bedrijfsmodel waarin e-commerce retailers geen goederen op voorraad houden, maar in plaats daarvan vertrouwen op leveranciers om producten rechtstreeks aan klanten te leveren.

Het uitbesteden van fulfilment gaat niet alleen om de kostenbesparing. Het kan ook een kans zijn voor uw bedrijf om zich te concentreren op waar het goed in is en de rest uit te besteden aan een derde partij. Sommige bedrijven kiezen ervoor om de fulfilment uit te besteden, omdat ze zich zo kunnen concentreren op waar ze goed in zijn en de rest door iemand anders kunnen laten doen. Het uitbesteden van fulfilment biedt bedrijven ook de mogelijkheid om geld te besparen doordat het fulfilment bedrijf efficiënter de nodige materialen in kunnen kopen.

"Door je fulfilment in eigen handen te nemen, maar wel uit te besteden heb je de voordelen van het in eigen handen hebben maar heb je niet de nadelen van het zelf moeten regelen."

E-commerce business starten met dropshipping of met fulfilment? 

Dropshipping is een retail fulfilment methode waarbij e-commerce retailers geen goederen op voorraad houden. In plaats daarvan, wanneer een klant een product koopt van de website van de e-commerce detailhandelaar, instrueert de detailhandelaar zijn magazijn om het artikel rechtstreeks naar de klant te verzenden van een externe leverancier.

Dropshipping wordt vaak verward met “zending” omdat bij beide externe leveranciers betrokken zijn. Consignatie houdt echter in dat goederen naar een externe leverancier worden gestuurd en vervolgens worden gewacht op betaling voordat ze naar de klant worden verzonden. Dropshipping elimineert deze stap door producten automatisch rechtstreeks naar de deur van de klant te verzenden. Dit betekent dat bedrijven die dropshipping gebruiken geen initiële kosten hebben in verband met voorraad of opslag.

In die zin is het dus aan te raden eerst te starten met dropshippen. Wanneer dit een beetje begint te lopen en je in staat bent online verkopen te realiseren is het een goed idee om over te stappen om het in handen nemen van je fulfilment. Echter, dit zou ik aanraden te doen bij een partij zoals ons! Op deze manier kun je de voordelen hebben van dropshipping en de voordelen van het in handen hebben van je fulfilment. Zonder dat je je druk hoeft te maken over de fulfilment. 

Dropshipping fulfilment verbeteren door fulfilment uit te besteden

Dropshipping is een geweldige manier om met e-commerce aan de slag te gaan, maar een van de grote nadelen is dat je bestellingen zelf moet afhandelen. Dat betekent dat je zelf een magazijn moet zoeken, verpakkingsmaterialen moet kopen en bestellingen moet uitvoeren.

"Als u uw fulfilment uitbesteedt aan een derde partij, nemen zij alles voor u uit handen. U heeft geen inventaris nodig en kunt u focussen op andere aspecten van uw bedrijf. Ze zullen zelfs de producten voor je verzenden, wat betekent dat je ze alleen maar een bestelling hoeven te verzorgen en zij zorgen voor de rest."

Het is geen geheim dat de wereld van e-commerce voortdurend in ontwikkeling is. Een van de laatste veranderingen in de branche is de komst van AI-winkelassistenten – een soort virtuele assistent die vragen van klanten kan beantwoorden, producten kan aanbevelen en bestellingen kan uitvoeren namens een bedrijf. Deze assistenten worden aangedreven door kunstmatige intelligentie, wat betekent dat ze de voorkeuren van uw klanten kunnen leren, vragen in natuurlijke taal kunnen beantwoorden en zelfs artikelen kunnen verzenden. 

Door het uitbesteden van je fulfilment aan ons wordt je volledige fulfilment proces geautomatiseerd. Denk hierbij aan het koppelen van je e-commerce business aan onze software zodat we automatisch de order binnen krijgen en deze ook automatisch kunnen vervullen. Natuurlijk wordt het vervullen van je order gewoon gedaan door mensenwerk, maar we gebruiken software zo efficiënt mogelijk om ervoor te zorgen dat je alleen maar hoeft te focussen op het realiseren van verkopen. Iedere business zoals je Shopify webshop op zelfs je Bol.com business kunnen gekoppeld worden aan onze software. 

Producten testen met dropshipping en opschalen met fulfilment  

Er zijn veel voordelen van dropshipping die het een aantrekkelijke optie maken voor mensen die hun eigen bedrijf willen starten. Dropshippers kunnen producten testen zonder enig risico of kosten vooraf. Ze kunnen ook sociale-mediasites en blogs gebruiken om hun producten te promoten zonder advertenties te hoeven kopen of te investeren in dure marketingcampagnes.

"Doordat dropshipping zo laagdrempelig is heeft het natuurlijk ook veel nadelen bedrijfstechnisch gezien. Maar doordat je met dropshipping wel heel makkelijk verschillende producten kan proberen is het wel een heel interessante manier om producten te testen."

Belangrijkste voordelen:

  • U hoeft zich geen zorgen te maken over logistiek en verzending van het artikel naar uw klanten.
  • U kunt verschillende producten uitproberen zonder het risico te lopen teveel in één product te investeren.
  • Je kunt vaak leveranciers vinden die hun producten erg goedkoop maken, wat betekent dat je winst kunt maken op de artikelen.

Klantenervaring bij dropshipping tegenover klantenervaring bij e-fulfilment 

Klanten hebben een slechte klantervaring met dropshipping omdat de klant niet betrokken is bij het verzendproces. Ze krijgen pas bericht wanneer hun bestelling is verzonden en ze moeten lang wachten om hun pakket te ontvangen.

"De klantervaring met dropshipping is slecht omdat klanten lang moeten wachten om hun pakketten uit de winkel te ontvangen. Ze zijn niet betrokken bij het verzendproces, dus ze weten niet wanneer het wordt afgeleverd of waar het vandaan komt."

Dropshipping is een proces waarbij een detailhandelaar geen voorraad aanhoudt van de goederen die hij verkoopt. De detailhandelaar koopt de goederen die hij nodig heeft van een groothandel en verkoopt deze aan klanten tegen een door de detailhandelaar vastgestelde prijs. De klant betaalt zijn bestelling voordat het product wordt verzonden en is dus niet betrokken bij dat proces. Dit kan leiden tot lange wachttijden voor klanten en ontevredenheid over het winkelen.

Het uitbesteden van fulfilment aan een externe partij is een strategie die veel bedrijven hanteren om hun klantervaring te verbeteren. Dit komt omdat ze zich kunnen concentreren op hun kerncompetenties en het uitbestede bedrijf het fulfilmentproces kunnen laten regelen.

Fulfilment is een belangrijk onderdeel van elk bedrijf, maar het kost ook veel tijd en middelen. Het uitbesteden van fulfilment aan een derde partij kan een aantal van deze problemen verlichten.

Waarom groeit de populariteit van e-fulfilment sneller dan dropshipping? 

E-fulfilment is het proces van het uitvoeren van bestellingen in een online winkel. Het houdt in dat producten worden opgeslagen en vervolgens naar klanten worden verzonden. E-fulfilment wordt steeds populairder omdat het klanten gemak biedt en e-commerce ondernemers tijd en geld bespaart.

De eerste reden waarom e-fulfilment steeds populairder wordt, is dat het gemak biedt voor klanten. Met een klik op de knop kunnen klanten overal artikelen kopen en deze bij hun voordeur laten bezorgen zonder dat ze hun huis of kantoor hoeven te verlaten. 

E-fulfilment is de levering van bestellingen van klanten via elektronische middelen. In een wereld waar tijd geld is, is e-fulfilment een geweldige kans om de klant tijd te besparen door niet te hoeven wachten op producten.

"E-fulfilment is een branche die continu verandert. Met de groei van deze industrie ontstaan er steeds meer kansen. E-fulfilment is een geweldige kans om tijd en geld te besparen op bestellingen van klanten door dit niet handmatig te hoeven doen."

Dropshipping is al heel lang een populaire keuze voor veel ondernemers. Het is gemakkelijk te starten en vereist niet veel investeringen vooraf. De populariteit van dropshipping neemt de laatste jaren echter af om de volgende redenen:

  • Het businessmodel is te simpel, waardoor het kwetsbaar is voor concurrentie.
  • Dropshipping vereist veel werk en klantenservice. Om succesvol te zijn, moet je bereid zijn om uren in te zetten en tijd te besteden aan socialmediamarketing.
  • Dropshipping vereist dat u leveranciers voor uw producten vindt. Dit kan veel tijd en geld kosten.
  • Dropshipping kan gemakkelijk leiden tot faillissement, want als een leverancier failliet gaat, kan uw hele voorraad meegaan.

Kwaliteitscontrole die je hebt bij fulfilment en niet hebt bij dropshipping

Er is een risico als het gaat om dropshipping goederen omdat je geen controle hebt over wat er wordt geproduceerd. Dropshipping is het proces waarbij goederen worden verkocht zonder ze in uw bezit te hebben. Een bedrijf zal producten op een website vermelden en de artikelen vervolgens tegen een gereduceerde prijs verkopen. Omdat ze de artikelen niet in hun bezit hebben, kunnen ze niet garanderen dat ze eventuele bestellingen kunnen uitvoeren. 

Het stelt retailers in staat om producten te verkopen zonder voorraad aan te houden. De winkelier ontvangt een bestelling en selecteert vervolgens een product op de website van de fabrikant en laat het rechtstreeks naar de klant verzenden.

Dropshipping kan echter problematisch zijn voor retailers omdat ze de kwaliteit van wat ze verkopen niet kunnen controleren. Soms ontvangen klanten nepproducten of producten van lage kwaliteit die de prijs die ze ervoor hebben betaald niet waard zijn.

"Het doel van kwaliteitscontrole is ervoor te zorgen dat het product dat u verkoopt van hoge kwaliteit is. Met fulfilment kunt u een betere kwaliteitscontrole hebben dan met dropshipping."

Fulfilment houdt in dat je verantwoordelijk bent voor het hele proces van het afleveren van het product bij je klant. Je zorgt voor alle aspecten, van productie tot verzending en zelfs klantenservice. Met deze verantwoordelijkheid komt echter ook de behoefte aan een zeer strikt kwaliteitscontrolesysteem. Daarom is het handig om je fulfilemt uit te besteden aan een proffecionele partij zoals ons. Zo ben je niet alleen veel kosten efficienter, maar ook nog eens veel slimmer in je tijdsbesteding. 

Als u op zoek bent naar fulfilmentdiensten, begin dan bij het begin. Het uitbesteden van uw fulfilment aan een professionele partij zoals wij bespaart u niet alleen tijd en energie, maar het geeft u ook nieuw inzicht in wat zorgt voor een succesvolle campagne. Wat altijd handig is, hoe goed uw bedrijf het ook doet.